maanantai 4. huhtikuuta 2011

Kuka minä olen

Elämäni sellaisena kuin se oli ollut muuttui, kun minulla todettiin autoimmuunihepatiitti maaliskuussa 2011.
Minulla on ihana mies ja perheeseemme kuuluu myös lemmikkimme. Päätin alkaa kirjoittamaan blogia pystyäkseni purkamaan ajatuksiani. Minulle kirjoittaminen on ollut aina helpompaa kuin puhuminen. Blogini koostuu omista mietteistäni niin aihia kuin jokapäiväistä elämäänikin koskien. 

AIH on vielä suht tuntematon sairaus ja netistä löytyy paljon väärää ja vanhentunutta tietoa siitä. Senkin vuoksi päätin kirjoittaa omasta elämästäni aihin kanssa. Toivon, että tästä blogista on edes yhdelle sairastuneelle apua ja ehkä vertaistukea (jota itse olen kovasti kaivannut).

Hiukan taustaa sairastumisestani. Maaliskuussa 2010 aloin oireilemaan ylävatsan kramppikohtausten muodossa ja kesällä hakeuduin lääkäriin, koska kivut eivät helpottaneet. Syitä kipuiluun ei vielä löydetty. Lokakuun lopussa, antibioottikuurin jälkeen, muutuin keltaiseksi ja vointini huononi niin paljon, että jouduin lopulta sairaalaan. Maksa-arvoni huitelivat korkealla. Sairaalassa vietin viikon toipuen ja odotellen vastauksia, että mikä minulla on. Syitä ei löydetty, mutta maksa-arvoni lähtivät laskuun.Tässä vaiheessa lopetin kaikkien siihen mennessä ottamieni lääkkeiden syömisen, jotta maksani saisi rauhoittua. 
Siitä alkoi sitten tutkimuksissa ramppaaminen. Minulle tehtiin neljä tai viisi ylävatsa ultraa, ruokatorven ja vatsalaukun tähystys, magneettikuva, tietokonekuvaus ja lopulta otettiin maksan koepala. Verikokeissa käyn edelleen säännöllisesti. Maaliskuussa 2011 minulle lopulta annettiin diagnoosi; autoimmuunihepatiitti (AIH). Tämä on 99%:n varma diagnoosi, koska sairastumiseeni liittyy myös antibioottikuuri. Lääkitys aloitettiin aihin mukaisesti. Vahva annos kortisonia. Kortisonin mukana maksa-arvoni ovat lähes normalisoituivat, mikä oli erittäin hyvä asia. Samalla jouduin kuitenkin kokemaan lähes kaikki kortisonin haittavaikutukset. Niihinhän kuuluu mm. turvotus, ruokahalun lisääntyminen, nopeat mielialan muutokset, masentuneisuus, ärtyisyys jopa vihamielisyys, ihokarvojen tummuminen, jne. Lokakuussa 2011 maksa-arvoni tuplasivat parissa viikossa, jolloin minulle aloitettiin kortisonin rinnalle azamun lääkitys. Tällä tiellä olen edelleen.
Muuttuneen elämäntilanteeni vuoksi paluu entiseen työhoni päiväkotiin näyttää hyvin epätodennäköiseltä, joten uuden ammatin etsintä on käynnissä.

EDIT: Syksyllä 2012 aloitin uudet ammattikorkeakouluopinnot. Tällä hetkellä opiskelen itseäni taloushallinnon tradenomiksi. Toivottavasti tästä löydän itselleni yhtä mielenkiintoisen uran kuin työni päiväkodissa oli.

HUOM! Jos haluat ottaa minuun yhteyttä ja jutella enemmänkin aihista, tai muuten vain elämästä s-posti osoitteeni on: tea . 38days (at) gmail . com  (ilman välilyöntejä tietysti). Minä vastaan kyllä :)

2 kommenttia:

  1. Moi!

    Kiitokset hyvästä blogista! Välillä kaikki lukemani on ollut kuin suoraan omasta elämästäni. AIH oireet alkoivat minulla tammikuussa 2009, mutta diagnoosi tehtiin vasta marraskuussa. Tiedän, miltä sinusta tuntuu ja mitä olet käynyt läpi. Ihanaa löytää kohtalotoveri! Harva tietää tästä sairaudesta mitään, eikä ymmärrä, minkälaista sen ja kortisonin kanssa on elää. Voimia ja jaksamista sinulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :) Ei tämä aina helppoa ole, mutta todellakin kohtalotovereiden löytyminen auttaa ja ajan kanssa tämänkin sairauden pystyy hyväksymään. Minullakin diagnoosin löytymiseen ensi oireista lähtien kului lähes vuosi (toisaalta oma viivyttely lääkäriin menon kanssa varmasti hidasti diagnoosin löytymistä). Paljon voimia sinullekin :)

      Poista