maanantai 6. kesäkuuta 2011

Päivä 18

Johan oli ehkä maailman turhin lääkärissä käynti minulle silloin 31.5. Siinä kävi juuri niinkuin pelkäsinkin. Se lääkäri ei alkanut tekemään minulle yhtään mitään, koska "kuulut erityisssairaanhoidon piiriin, en voi tehdä sinulle mitään". Niin, että kiitos kovasti. Mihin mennään lääkäriin silloin kun kukaan lääkäri ei ota vastaan?

Mietin tuossa mun lääkärien kanssa käymiä keskusteluja, enkä voi kuin ihmetellä. Tässä muutamia esimerkkejä:
Gastron lääkäri: "Olet meidän mielestä kunnossa. Voit palata työelämään maksa-arvojen mukaan. Pidetään sinut vielä seurannassa maksa-arvojen takia ja jotta saadaan lääkitys kuntoon."
Minä: "Mutta miten nuo kylkikivut ja ylävatsan turvotus. Ne eivät ole loppuneet ja niiden takia olen alunperin hakeutunut hoitoon."
GL: "Hakeuduit hoitoon keltaisuuden takia ja nyt olet siitä parantunut. Emme siis hoida sitä kylkikipua. Hakeudu omaan terveyskeskukseen sen vuoksi."
M: "Eli teidän mielestä minun pitää mennä TK:seen?"
GL: "Kyllä."

Muutaman viikon päästä terveyskeskuslääkärin vastaanotolla:
TK-lääkäri: "Ai sinulla on autoimmuunihepatiitti. Meillä kun ei ole yhteistä potilasrekisteriä, niin meillä ei näy mitään mitä sinulle on sairaalassa tehty."
Minä: "Tässä on nämä B-lausunnot mitä minulle on kirjoitettu. Niistä näkyy mitä minulle on tehty. He nyt kuitenkin ohjasivat minut tänne, koska ovat saaneet maksa-arvoni suht normaaliksi. Minulla on yhä näitä kylkikipuja ja ylävatsanturvotusta. Voisitko tutkia minut, että mistähän ne johtuu?"
TK-L: "Minä en voi tehdä sinulle mitään, koska kuulut erityissairaanhoidon piiriin. Ja minun mielestäni nuo kivut ja turvotus johtuvat AIH:sta. En voi tehdä sinulle enempää tutkimuksia kuin mitä on jo tehty. Kyllä gastron lääkäreiden pitäisi sinua auttaa. Määrään sinut kuitenkin verikokeisiin varmuuden vuoksi, ettei sieltä löydy mitään."
M: "Voisitko kirjoittaa minulle B2-lausunnon, etten voi palata töihin nykyiseen ammattiini, jotta pääsisin takaisin kouluun?"
TK-L: "No, sen voin ehkä kirjoittaa. Katsotaan ensin nuo verikoetulokset. Pitääkin lisätä siihen myös maksakokeet."

Nyt minulla on sitten perjantaina verikokeet edessä. Siellä otetaan siis tuplana maksakokeet, koska Gastron lääkärille ja TK:n lääkärille pitää molemmille olla tulokset, mutta ilman yhteistä rekisteriä, he eivät näe toistensa määräämiä kokeita eikä niiden tuloksia. Ja ihan selvennyksenä vielä, että TK ja sairaala ovat siis samassa kaupungissa, muutaman kilometrin päässä toisistaan. Että näillä mennään nyt.

15.6. soittaa nyt sitten gastron lääkäri. En tiedä pitäisikö minun nyt kuitenkin sitten pyytää heiltä sitä B2-lausuntoa. Jotenkin vain tuntuu, että he eivät ymmärrä miksi en voi palata takas päiväkotiin. Heitä ei vain kiinnosta. Tai ainakaan sitä yhtä lääkäriä. Enkä tiedä pitääkö mun nyt uudestaan tuoda esille tuo vatsan turvotus ja kipuilu. Jos TK:ssa sille ei voi mitään tehdä niin kuka sille voi jotain tehdä. Voi, että olin vihainen sen TK käynnin jälkeen. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Lääkäri vain hoki, ettei voi tehdä mulle mitään kun olen jo seurannassa. Eikä se ymmärtänyt kun yritin selittää ettei ne mulle siellä enää tee mitään. Eikä siitä psykiatrin ajastakaan ole kuulunu mitään. Hajoaakohan mulla ensin pää, ennen kuin tämä kaikki selviää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti